'Te mooi om weg te gooien. Verpakkingsdesign uit Japan' in Japanmuseum SieboldHuis
10 juni 2016
- 28 augustus 2016
Vanaf 10 juni toont Japanmuseum SieboldHuis een fascinerend onderdeel van de Japanse consumptiecultuur. In ‘Te mooi om weg te gooien. Verpakkingsdesign uit Japan' staan productverpakkingen centraal. De vorm van verpakkingen wordt grotendeels bepaald door hedendaagse technologieën en marketingstrategieën. Het ontwerp is vaak geïnspireerd op decoratieve motieven van kunstobjecten uit het verleden. De esthetiek van verpakkingen wordt ook sterk beïnvloed door Japanse tradities rondom het verpakken van geschenken.
De tentoonstelling laat aan de hand van museale objecten, consumptieartikelen en cadeauverpakkingen zien hoe het heden en het verleden samenkomen in verpakkingsdesign.
De tentoonstelling toont drie thema’s: ‘Het artistieke Japan’, ‘De alchemie van alledag’ en ‘Verfraaide intenties’. ‘Het artistieke Japan’ laat Japanse objecten van negentiende-eeuwse verzamelaars zien die een inspiratiebron waren voor de opkomst van het Japonisme – een fascinatie met Japanse kunst, mode en design. Deze objecten spelen nog steeds een cruciale rol in de wereldwijde perceptie van Japans materiële cultuur. Dit beeld gaat echter voorbij aan de sociaalhistorische en technologische veranderingen die de Japanse verpakkingsindustrie de afgelopen eeuw heeft doorgemaakt.
De introductie van buitenlandse technologieën, materialen en esthetische concepten heeft geleid tot een duizelingwekkende verscheidenheid aan ontwerpen. Deze worden getoond in ‘De alchemie van alledag’. De objecten zijn prijswinnende ontwerpen van een verpakkingsontwerpwedstrijd die een maal per twee jaar georganiseerd wordt door de ‘Japan Package Design Association’.
Bij het laatste thema ‘Verfraaide intenties’ staat het Mitsukoshi-warenhuis – het meest toonaangevende warenhuis in Japan – en de Japanse kunst van het inpakken van cadeaus centraal. Geschenken vertegenwoordigen een belangrijke vorm van consumptie in Japan en zijn bijzonder belangrijk voor de omzet van warenhuizen. De praktijk van het inpakken van geschenken bouwt voort op de traditie van het verpakken van kostbare voorwerpen, maar in de hedendaagse consumptiemaatschappij is het vooral een manier om de intentie van de gever te benadrukken.
Bij deze tentoonstelling worden verschillende activiteiten georganiseerd. Kijk voor meer informatie over de tentoonstelling, lezingen, workshops, en rondleidingen op www.sieboldhuis.org.
Mede mogelijk gemaakt door:
LeidenAsiaCentre, NWO, Astellas B.V.
In samenwerking met:
JPDA, Mitsukoshi, Manggha Museum of Japanese Art and Technology, Leiden Stad van Ontdekkingen
LAWSON Onigiriya ‘Furusato no umai!’-serie, bekroont tijdens de 2015 verpakkingsontwerpwedstrijd van de Vereniging voor Japans Verpakkingsontwerp (JPDA).
Sakeverpakkingen
Links: Sakefles
van steengoed (tokkuri),
ca. late 19de eeuw, Museum Volkenkunde, Leiden, RV-3436-118.